عطرمون چند ساعت بوش می مونه ؟

دوستان عزیز این مقاله میتونه خیلی از سوالات مارو پاسخ بده پس خوندنش خالی از لطف نیست

اين رايج ترين سوالي است كه در خصوص يك عطر پرسيده مي شود . ماندگاري عطر در فرهنگ عامه به مهمترين فاكتور كيفيت تبديل شده است . اما صحت و سقم اين باور با چالشهاي عميقي روبروست .

عطاران و كارشناسان بزرگ دنياي عطر پاسخ هاي روشني براي اين سوال دارند كه باور عمومي را نقض و نگاهي جديد را به مصرف كنندگان عطر مي بخشد . از نظر كارشناس آنچه در كيفيت عطر مهم است فاكتورهايي غير از ماندگاري است !

خلوص رايحه ، تركيب هارمونيك آكوردها يا نتهاي رايحه ، كنش و واكنشهاي مناسب در برابر محركهاي محيطي و محاطي و عواملي از اين دست شاخصه هاي كيفيت عطرند . ماندگاري و پخش بو در مراتب بعدي بررسي كيفي عطر قرار مي گيرند . چرايي اين موضوع به دلايل متنوع وابسته است.

ماندگاری عطر با استفاده از فيكساتورها 

آنكه ماندگاري يك عطر با استفاده از فيكساتورها ( تثبيت كننده هاي شيميايي ) مي تواند تا هفته ها افزايش يابد اما عطاران استفاده از فيكساتورهاي شيميايي را نا ثواب و نامناسب مي دانند چرا كه ممكن است حساسيت زا و يا مضر باشند . شايد شنيده باشيد كه پوست كسي در اثر استفاده مداوم از يك عطر لك برداشته و يا دچار التهاب شده باشد . 

دليل اين امر استفاده از مواد شيميايي نامناسب در تركيب عطر است . سردردهاي ميگرني و رنجشهاي سيستم بويايي نيز مي تواند حاصل استشمام عطري باشد كه حاوي مواد شيميايي نامناسبند . عطري كه شما استفاده كرده ايد نبايد تمام حواس مخاطب شما را در تمام مدت حضور به خود جلب كند بلكه بايد حاوي پيامي ظريف از هويت و شخصيت شما باشد . راححتر بگويم نبايد عطرتان شامه اطافيانتان را اشباع كند .

پخش بو

مساله پخش بوست . مصرف كنندگان عطر دوست دارند رايحه عطرشان تا چند متر آنطرفتر شنيده شود و اگر عطري اين خصوصيت را داشت پس عطر خوبي است . اين تصور هم ناصحيح است . عطرهايي كه حاوي اين خصوصيت اند عموما از حلالهاي با سرعت تبخير زياد در دماي كم بهره مي برند و رايحه عطر بدون هيچ كنش و واكنش شيميايي بر روي پوست فورا تبخير شده و بدون هيچ پالايشي به مشام اطرافيانتان مي رسد . 

اغلب اين عطرها حتي آزار دهنده هم هستند چه برسد به خوشايندي . بنابراين بعيد به نظر مي رسد يك ايراني در برابر هجمه ناموزون عطر دوستي شكايت كند . اگر هم بپرسيد آيا بوي عطرتان خوب است جواب روشن است . بله ، چه عطر خوبي اسمش چيه و از كجا خريدي ؟

حقيقت آزاردهندگي پشت واژه هاي تعارف ايراني پنهان مانده و شما هيچ وقت متوجه نخواهيد شد كه عطرتان براي طيف وسيعي از مخاطبان آزاردهنده است . عطر خوب جذب پوست شما شده و با بهره گيري از دماي بدن و تركيبات شيميايي سطح پوست شما آرام آرام تبخير شده و نتهاي ابتدايي و مياني و پاياني را در زمانهاي مناسب منتشر خواهد كرد . 

عطرخوب موجب سردرد و آزار مخاطب نخواهد شد . پخش بوي زياد يعني استفاده از حلالهاي با سرعت تبخير زياد و رايحه پالايش نشده . هيچ كس نبايد متوجه رايحه عطر شما شود مگر اين كه در فاصله يك قدمي شما باشد . اگر دوست داريد عطرتان پخش بوي بيشتري داشته باشد از لوسيون ، ژل دوش ، افتر شيو و ساير محصولات آن عطر استفاده كنيد .

فرهنگ استفاده از عطر

ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر در ميان مصرف كنندگان عطر است . اكنون استفاده كنندگان عطر در كشورهاي صاحب صنعت عطرسازي از عطر نه به عنوان كالايي لوكس بلكه محصولي استراتژيك در تعاملات روزمره استفاده مي كنند . بنابراين ديگر يك عطر پاسخي مناسب براي نيازهاي روزانه آنها نيست . 

فرض كنيد صبح كه از خواب بيدار شديد قصد رفتن به محل كار خود را داريد . بايد عطري بزنيد كه مناسب محل كار شما باشد . بعد از ظهر قرار دوستانه اي داريد . عطري مناسب اين قرار را استفاده مي كنيد و شب به ميهماني شلوغي دعوت شده ايد . پس عطري مناسب اين فضا بر روي پوست خود اسپري مي كنيد .

دوران يك عطر يك روز به سرآمده . حال فرض كنيد عطري كه صبح زده ايد دو روز ماندگاري داشته باشد در اين صورت براي قرار ميهماني شب چه خواهيد كرد ؟ مطمئن باشيد اگر عطري با فيكساتور شيميايي و اصطلاحا Long Lasting استفاده كرده باشيد با دوش گرفتن هم مشكل حل نخواهد شد و اگر عطري روي عطر قبلي بزنيد معلوم نيست چه رايحه اي به مشام مخاطبانتان خواهد رسيد . بهتر است ماندگاري بيش از 6 ساعت را فراموش كنيد .

تغيير فرمولاسيون عطرها

سياستي است كه شركت هاي توليد كننده عطر چند سالي است در پيش گرفته اند . تغيير فرمولاسيون عطرها . براي همين است كه گاهي شكايتهايي مي شنويم كه عطري قديمي با دوام يك روز در خريد جديد دوامي فقط چند ساعته دارد و سريعا استنباط مي كنيم عطر غير اورجينال و يا اصطلاحا فيك خريده ايم .

درست است كه محصولات فيك بازار را پر كرده اند اما لزوما عدم ماندگاري عطر مثل سابق دليلي بر فيك بودن آن نيست . شركت هاي سازنده در راستاي ارتقاء سطح فروش خود با تغيير فرمولاسيون عطرها شما را وادار به استفاده چندباره از عطر در طول روز كرده اند .
بخشی از موضوع هم در راستاي ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر اتفاق افتاده است . پس عجولانه قضاوت نكنيد .

قوانين سختگيرانه

مربوط به قوانين سختگيرانه اتحاديه اروپا و سازمان غذا و داروي امريكاست . اتحاديه اروپا و سازمان غذا و داروي امريكا ( FDA ) در راستاي حمايت از منابع طبيعي در خطر انقراض استفاده از اسانس و ساير ملزومات يك عطر از منابع طبيعي را محدود و يا ممنوع كرده اند و سازندگان عطر چاره اي جز حذف آن اسانس ، روغن و يا صمغ از تركيب عطور خود ندارند . 

مثلا استفاده از عنبرسائل ، مشك و يا چربي نوعي سمور در تركيب عطر و ادکلن با منشاء گياهي و حيواني مدتهاست ممنوع است و در صورت استفاده شركت سازنده امكان فروش آن را نداشته و با جريمه هاي سنگيني روبه رو خواهد شد . لطفا به دنبال عطري با منشاء مشك آهوي ختن نباشيد چون نخواهيد يافت !

تغییرات آب و هوای محیط

تغيير شرايط محيطي ، آب و هوا ، ميزان بارندگي ، تغيير نوع كود . مولفه هايي نظير آن هم مي تواند عاملي در تغيير رايحه عطر باشد . براي نمونه عطري با رايحه پرتقال سيسيلي مي تواند در اثر خشكسالي رايحه اي متفاوت با شرايط پرآبي داشته باشد . ممكن است توليد 2020 اين عطر كه ايتاليا پرباران بوده با توليد همان عطر در سال 2022 و بارش بسيار كم تفاوتهاي اساسي داشته باشد . امتحانش خالي از لطف نيست گلدان گل آپارتمان خود را يك هفته با آب بسيار كم آبياري كنيد قطعا متوجه تغيير رايحه آن خواهيد شد